Πόσο χαρούμενη είναι η καρδιά σου;

Στην ιατρική ισχύει από την εποχή του Ιπποκράτη το ρητό «Κάλλιον του θεραπεύειν το προλαµβάνειν», αναδεικνύοντας τη σημασία της πρόληψης για την υγεία, αλλά και τη μακροζωία. Ο ρόλος της Προληπτικής Ιατρικής, αποδεικνύεται καθοριστικός και σωτήριος σε όλες τις περιπτώσεις ασθενειών που απειλούν την υγεία και τη ζωή ενός ατόμου.

Μια από αυτές τις ασθένειες που μαστίζει την εποχή μας, είναι η αθηροσκληρυντική καρδιαγγειακή νόσος η οποία παραμένει παγκόσμια η πρωταρχική αιτία πρώιμου θανάτου. Η καρδιαγγειακή νόσος προσλαμβάνει άντρες και γυναίκες. Στην Ευρώπη από όλους τους θανάτους που σημειώνονται σε ασθενείς πριν την ηλικία των 75 ετών το 42% οφείλεται σε καρδιαγγειακή νόσο μεταξύ των γυναικών και 38% μεταξύ των ανδρών.

Η πρόληψη που περιλαμβάνει τροποποίηση των παραγόντων κινδύνου για στεφανιαία νόσο οδηγεί σε ελάττωση κατά 50% αυτών των ποσοστών.

How Happy is Your Heart?

 

Ποιοι είναι οι παράγοντες κινδύνου για Στεφανιαία νόσο;

  • Ο σακχαρώδης διαβήτης είναι από τους πιο ισχυρούς παράγοντες κινδύνου
  • Η δυσλιπιδαιμία (αυξημένα επίπεδα χοληστερίνης και τριγλικεριδίων) είναι επίσης σημαντικός παράγοντας κινδύνου ιδιαίτερα όταν έχει κληρονομηθεί
  • Το κάπνισμα, το έντονο άγχος, η παχυσαρκία και η υπέρταση είναι και αυτοί με την σειρά τους σημαντικοί προδιαθεσικοί παράγοντες στεφανιαίας νόσου

 
Σύμφωνα με τα παραπάνω, η Ευρωπαϊκή Καρδιολογική Εταιρεία προτείνει τον υπολογισμό του Ευρωπαϊκού δεκαετούς score κινδύνου σύμφωνα με τον οποίο υπολογίζεται ο κίνδυνος εμφάνισης Στεφανιαίας Νόσου και καρδιαγγειακής προσβολής για κάθε ασθενή ξεχωριστά στα επόμενα δέκα χρόνια και ανάλογα χορηγείται η αντίστοιχη θεραπεία.

Οι γενικές οδηγίες για μια ‘ευτυχισμένη’ καρδιά περιλαμβάνουν την μείωση του σωματικού βάρους, την διατήρηση της Αρτηριακής πίεσης σε επίπεδα κάτω από 140mmHg (Συστολική ή ‘μεγάλη’ πίεση) και κάτω από 90mmHg (Διαστολική ή μικρή πίεση), την ρύθμιση του Σακχαρώδη Διαβήτη, την αύξηση της φυσικής δραστηριότητας και την ισορροπημένη διατροφή η οποία θα πρέπει να είναι πλούσια σε όσπρια φρούτα και λαχανικά και πτωχή σε ζωικά λίπη και φυσικά την διακοπή του καπνίσματος.

 

Κράτα την καρδιά σου χαρούμενη ακολουθώντας τα παρακάτω βήματα

  • Διέκοψε το κάπνισμα
  • Περπάτα κάθε ημέρα 3 χιλιόμετρα, ή ασκήσου καθημερινά με μέτριας έντασης άσκηση για 30 περίπου λεπτά
  • Τρώγε 5 φρούτα κάθε μέρα
  • Πρόσεχε την πίεση σου
  • Προτίμησε μια ισορροπημένη διατροφή πτωχή σε λίπη
  • ‘Τσέκαρε’ το σάκχαρό σου και πρόσεξε το βάρος σου

 
Στο ιατρείο της Dr. Παναγοπούλου Βασιλικής διενεργείται το Ευρωπαϊκό καρδιαγγειακό score όπως αυτό συστήνεται από την Ευρωπαϊκή καρδιολογική Εταιρεία για κάθε ασθενή ξεχωριστά.

Βιβλιογραφία: Κατευθυντήριες οδηγίες Ευρωπαϊκής Καρδιολογικής Εταιρείας για την Πρόληψη των Καρδιαγγειακών συμβαμάτων 2012

Leave a reply